
 



 2 

TABLE OF CONTENTS: 

 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION ................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS ........ 9 
 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS ....... 12 
 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 
AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 
OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS....................................................... 13 
 
REGULATORY BODIES .................................................................................. 13 
 
STATE AUTHORITIES .................................................................................... 16 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS ............................................................ 18  
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS .......................................................... 19 
 
 
VII CONCLUSION ...................................................................................... 21 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

  

In the period covered by this Monitoring Report, there were several cases pointing to potential 

violations of freedom of expression. 

  

1.  Threats and pressures 

  

1.1.     In a clash with students on November 3, the private security guards, hired by the 

management of the Faculty of Philosophy in Belgrade to curtail the two-week blockade, 

threatened the photographer of the daily “Pravda” to throw him out of the building, while 

insulting his reporter colleague from the same newspaper Srecko Milovanovic. The President of 

the Journalists‟ Association of Serbia (UNS) Ljiljana Smajlovic called everything that had 

happened on the Faculty of Philosophy a disgrace and emphasized that the attack on a reporter 

was a violation of the Public Information Law. Smajlovic reminded that the Faculty was a public 

institution and that the students‟ protest was an event relevant for the public interest. Hence, 

she said, the journalists were entitled to report from it. 

  

The Public Information Law expressly stipulates that public information shall be free and in the 

interest of the public, as well as that it is forbidden to directly or indirectly restrict freedom of 

public information in any manner conducive to restricting the free flow of ideas, information or 

opinion, or to put pressure on public media and its staff so as to obstruct their work. The Media 

shall be free to release ideas, information and opinions about phenomena and events the public 

is entitled to know about. The freedom to publish information the public is entitled to know 

about involves the freedom to collect such information. The Public Information Law expressly 

stipulates that public services, including universities and faculties – and this inevitably involves 

the University of Belgrade as a state university, and the faculties it includes – shall be required 

to make information about their activities available to the public under equal conditions for all 

journalists and public media. In that sense, universities and faculties are put on equal footing 

with state bodies and organizations, territorial autonomy and local self-government bodies and 

public companies. Insulting reporters and photographers and throwing them out of the building 

where they were reporting from about the blockade of the faculty – undoubtedly an event of 

justified public interest – represents a serious and inadmissible violation of freedom of 

expression. 

  



 4 

1.2.    Journalist Rada Stajic and cameraman Slobodan Gabric, correspondents of Radio-

Television Vojvodina (RTV – a provincial public service broadcasting) from Subotica, were 

attacked on November 4 in Bajmok, while interviewing people about the unsolved murders and 

kidnappings in that town. An attacker grabbed Rada Stajic by the neck and violently shook her 

head and he also tried to seize Gabric‟s camera. The RTV crew was making a story about 

unsolved murders in Bajmok and they were shooting the interviews on the funeral of the victim, 

which was found strangled and buried in the cellar of her house after a 12-day search. The media 

reported that the journalist and the cameraman were attacked by the man who was guarding the 

house of the victim – a woman that was working abroad. The daily “Vecernje Novosti” reported 

that the underage daughter of the attacker had also disappeared along with her boyfriend 

shortly after the strangled woman was reported missing. 

  

The Public Information Law expressly stipulates that it is forbidden to put physical or other type 

of pressure on public media and its staff so as to obstruct their work. The task of the RTV crew 

was by no means easy, since they were reporting about an unfortunate and tragic event, 

involving personal pain and the shock of the community that knew the victim. There are no 

indications, however, that the reporter violated the Ethical Code or the Public Information Law. 

We remind that, under the applicable Serbian Journalists‟ Code of Ethics, the journalists are 

required to respect the privacy, dignity and integrity of the persons they are writing/reporting 

about. The right to privacy is restricted only when it comes to public figures and public officials 

in particular. The Serbian Journalists‟ Code of Ethics particularly emphasizes that the 

journalists and editors must especially refrain from speculation and communication of 

insufficiently verified positions in reporting about accidents and tragedies involving casualties 

or major losses for society. The media are also advised, in reporting about events involving 

personal pain and shock, to make sure they reflect empathy and discretion. Journalists are 

especially obligated to ensure that a child, whose name, photograph or footage are released – 

including photographs and footage of his/her home, community where he/she lives or 

recognizable surroundings – is never threatened or put at risk because of that. The same is 

stipulated by the Public Information Law, under which a minor must not be made recognizable 

in a piece of information that may harm his/her rights or interests. In the concrete case, based 

on available information, journalists acted in line with ethical rules of the profession and 

existing regulations. As this could also be relevant to some other cases, we point out the fact that 

the prohibition of physical, or any other pressure on media and journalists, is unconditional and 

that any violation of the Code of Conduct or provisions of Public Information Law, even in the 

case in which such violation occurred, does not justify the vigilantism. On the contrary, such 



 5 

violation only provides the basis for possible litigation. Vigilantism is a criminal offense 

punishable under the Criminal Code by a pecuniary penalty or sentence of up to one year 

imprisonment. 

 

1.3.    The journalist, editor and presenter of the news program of TV Prva, Branka Nevistic, has 

left the said station due to, in her words, “strong pressure and impossibility to do her job 

professionally”. The media reported that Nevistic was prohibited from working on certain topics 

and that she was not allowed to invite certain guests. The daily “Blic” reported that the heat was 

on Nevistic because of the political analysts with differing opinions who discussed the state 

policy towards Kosovo in her shows. Everything reportedly began when she was reprimanded 

for the harsh tone in the interview Nevistic made a year ago with the then Telecommunications 

Minister in the Serbian Government. TV Prva declined to comment on the reasons put forward 

by Nevistic to explain her departure, but nonetheless said that she behaved “utterly 

unprofessionally and with lack of respect for her colleagues”. The station‟s press release also said 

that she had left her workplace refusing to hear out what her daily duties were. UNS stated in a 

press release that Nevistic informed them back in August that she was being censored on TV 

Prva and threatened with dismissal, the reason reportedly being the pressure her employer was 

under from the “powers that be” over the content of her news show. “They punished her by 

sacking her from the position of producer and presenter of the news program because she had 

invited someone who expressed, on the air, a political position about Kosovo that differed from 

that of the state and political leadership,” UNS said. TV Prva responded that UNS failed to hear 

the other party involved in order to establish the truth, “with the aim of putting pressure, 

smearing and publicly lynching a reputable television station”. 

  

The Public Information Law stipulates that a journalist may not be laid off, have his salary cut or 

position in the media degraded as a reprisal for a truthful claim released in his/her media; for 

the refusal to obey an order that would violate the legal and ethical rules of the journalist 

profession or an order contrary to the editorial concept of the public media; or for having 

expressed an opinion outside of the public media, as a personal position. On the other hand, the 

Serbian Journalists‟ Code of Ethics says that journalists must consult as many sources as 

possible and enable those sources to express their respective positions. The case of Branka 

Nevistic, which will, as announced by both sides, end up in court, has once again demonstrated 

that the Public Information Law lacks sufficiently precise provisions protecting journalists from 

editorial orders requiring him/her to act contrary to the Journalist‟s Code of Ethics. The 

provisions contained by the Law are namely not underpinned by case law, based on which it 



 6 

may be predicted how courts ought to interpret the aforementioned provisions. This is relevant 

for private media, but even more so for media funded from public sources, which should operate 

as public service broadcasters and which also lack their own code of professional ethics 

regulating the rights of journalists that might enter in conflict with the editorial policy of their 

media for their differing opinion. 

  

1.4.    In its November 17 edition, the daily “Danas” reported that, during an interview on the 

local TV “Aldi” in Presevo, the President of the National Council of Albanians Galim Beciri 

attacked the Editor of the Internet portal preseva.com Driton Salihu, accusing him of being a 

collaborator of Serbian secret services and organizations. Salihu had previously requested, on 

his online portal, information about the budget expenditures of the National Council of 

Albanians. Citing information of the Local Self-Government and Human and Minority Rights 

Ministry, the portal wrote that the National Council of Albanians had received 16.5 million 

dinars from the Serbian budget in the period between July 1, 2010 and October 15, 2011. Salihu 

claims that the citizens have the right to know how and where that money was spent. Since he 

had not received the answer from the Council itself, he posted on his website the scanned 

document obtained from an insider from within the Council, which pointed to non-transparent 

expenditures. 

  

Under the Public Information Law, public media shall be free to release ideas, information and 

opinions about phenomena, events and persons the public is entitled to know about, unless 

provided for otherwise by the Law and irrespective of the manner in which such information has 

been collected. Expenditure of budget money is definitively a topic relevant for the public 

interest. The national councils are bodies representing ethnic minorities in the fields of 

education, culture, information on their native language and official use of language and 

alphabet. The national councils participate in the decision-making process or decide about 

issues related to the aforementioned fields and establish institutions, companies and other 

organizations operating in these domains. The Public Information Law does not contain 

provisions concerning the transparency of the national council‟s operations, but these councils 

are necessarily part of the group of bodies which, under the Public Information Law, are 

obligated to make information about their activities available to the public, under equal 

conditions for all public media and all journalists. On the other hand, in view of the reserved 

attitude of the National Council of Albanians towards a particular media and taking into account 

the unacceptable attack of the Council‟s President on that media‟s Editor Driton Salihu, it is 

pertinent to ask how the Council will fulfill its competences in the media sphere under the Law 



 7 

on National Councils of Ethnic Minorities. We remind that the national councils are authorized 

to establish media and to assume founding rights to state minority media, but also to give 

proposals for the distribution of funds from the budget allocated to the minority media by the 

means of public competitions. 

  

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The Appellate Court in Belgrade has increased the sentences of Milos Mladenovic and 

Danilo Zuza by seven months each, to one year in prison for the attack on weekly Vreme 

columnist Teofil Pancic on July 24, 2010 in Belgrade. The press release of the Appellate Court 

said that the court had accepted the appeal of the First Basic Prosecutor in Belgrade concerning 

the sentence, because the court of first instance had attributed too much weight to the 

alleviating circumstances benefiting Mladenovic and Zuza. The Appellate Court found that there 

were no grounds for alleviating the sentence against the defendants below the legally prescribed 

minimum for the criminal offense of violent behavior. The Court reminded that Mladenovic and 

Zuza had attacked Pancic without any reason whatsoever, after having followed him in the 

public transportation, while he was switching bus lines. This is the evidence that they were 

extremely perseverant in trying to realize their decision to attack Pancic, regardless of the fact 

that they were obstructed by „victim‟s switching transportation means“. The Court found that 

the one-year sentences were proportionate to the degree of the defendants‟ guilt and that they 

were necessary in order to reflect society‟s condemnation of the criminal act. 

 

We remind that Danilo Zuza and Milos Mladenovic were arrested nine days after the attack on 

Teofil Pancic. They got caught by the security cameras from the back and hence they could  not 

have been identified just on the basis of the security footage. However, their identity was 

confirmed by DNA analysis, since their DNA was found on the object they had used to beat up 

Vreme‟s journalist. This was confirmed on the day of their arrest by the Minister of Interior Ivica 

Dacic. The First Basic Court in Belgrade sentenced them in September 2010 to three months in 

prison each. In May 2011, the Appellate Court revoked that sentence, having found that the First 

Basic Court in Belgrade failed, in the course of the first-instance proceedings, to reliably 

conclude that Mladenovic and Zuza were aware that the person they were attacking was Teofil 

Pancic the journalist, as well as they were motivated by Pancic‟s occupation and the 

disagreement with his texts. The new verdict of the First Basic Court on July 1, 2011 saw them 

again sentenced to three months in prison each. Acting upon the appeals to that verdict, the 



 8 

Appellate Court accepted the appeal of the First Basic Public Prosecutor in Belgrade and 

reversed the verdict of first instance in the part concerning the sentence and sentenced the 

defendants to one year in prison each. The criminal offense of violent behavior that Mladenovic 

and Zuza were sentenced for is subject to a prison term ranging from six months to five years. 

This sentence is a rare example of a sentence for an attack on a journalist that is not at the legal 

minimum or below it. 

 

2.2. The Appellate Court in Belgrade has reversed the verdict of first instance of the Basic 

Court in Loznica against Ljubinko Todorovic, the attacker on the journalist from Loznica 

Vladimir Mitric, doubling the sentence for the criminal offense of serious bodily harm and 

sentencing him to one year in prison. Mitric told the Tanjug news agency that he had received 

the written copy of the verdict, which was pronounced after two hearings in September and 

October respectively, before the three-member council of the Appellate Court, presided by 

Sretko Jankovic. The Appellate Court was deciding about the appeals submitted to the first-

instance verdict by the Basic Public Prosecutor in Sremska Mitrovica and Todorovic‟s attorney. 

The Appellate Court upheld the first-instance verdict declaring Todorovic guilty “of the criminal 

offense of serious bodily harm”. The Appellate Court reversed the first-instance verdict “only in 

the part concerning the punishment”, sentencing the defendant “to a total of one year in prison”. 

The Appellate Court explained the verdict by saying that the first-instance court had found 

Torodovic “guilty of the criminal offense of serious bodily harm provided for in Article 53, 

paragraph 1 of the Criminal Code”, sentencing him to six months in prison, which time would 

include one month period spent in custody. The Appellate Court found that, regarding the 

decision about the criminal penalty, the first-instance court failed to sufficiently weigh the 

aggravating circumstances, namely the fact that the defendant attacked the victim, inflicting him 

serious bodily harm, over the texts he (the journalist) had written, as well as the fact that the 

defendant had demonstrated obstinacy in committing the crime, since he had hit the victim 

several times. Furthermore, the first-instance court was found to have failed to take into 

account, as an aggravating circumstance, the behavior of the defendant after the commission of 

the criminal act. Hence, in the opinion of the Appellate Court, the six month-prison sentence 

was inadequate for realizing the purpose of punishment as provided for by the Law. Todorovic 

shall also be obligated to pay the court costs in the amount of around 100 thousand dinars, as 

well as Mitric‟s court costs in the amount of 255 thousand dinars. The attack on Mitric, a 

correspondent of “Vecernje Novosti”, took place on September 12, 2005 in downtown Loznica, 

in front of the entrance of the building where he lived, at about 10 p.m. The attack was carried 



 9 

out in a cowardly manner, from the back, with a wooden object similar to a baseball bat. Mitric 

sustained a fractured left forearm and other severe injuries. 

 

The fate of Vladimir Mitric is a case in point, particularly due to the fact that he has been living 

under constant police security from the day he was attacked, i.e. in the last six years. Moreover, 

although he was attacked almost identically as the late Milan Pantic, the slain correspondent of 

“Novosti” from Jagodina, Mitric‟s attacker Ljubinko Todorovic was accused and convicted of 

inflicting serious bodily harm and not attempted murder. Had Mitric‟s criminal act been 

qualified as attempted murder, the penalty would have ranged from five to fifteen years in 

prison, while for serious bodily harm it ranges from six months to six years. Serbian courts 

typically sentence attackers on journalists to penalties below the legal minimum and Todorovic 

was no exception – he was sentenced to the minimum prison sentence both in the first and 

second instance trials. The Appellate court doubled the sentence and sentenced the former 

police officer Todorovic to one year in jail. Those who ordered the attacker on Mitric are 

however yet to be discovered and there is no information whatsoever about any investigation 

being led in that direction. However, the mere fact that the Appellate Court – just like in the case 

of Teofil Pancic – finally delivered a verdict explaining that “the legal minimum sentence may 

not adequately realize the purpose of punishment” points to a possible U-turn in the Serbian 

case law, under which attackers on journalists were typically sentenced to minimum penalties 

under the Law and often to even milder sentences. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public information Law  

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has been partly elaborated on in the 

section concerning freedom of expression. 

 

1.2. The first-instance verdict of the First Basic Court in Belgrade, delivered for serious form 

of discrimination against the LGBT population, against Dragan Markovic Palma, the Mayor of 

Jagodina and the President of the parliamentary political party Jedinstvena Srbija (JS) and until 

recently the MP of that party in the Serbian Parliament, received its epilogue on Pink Television. 



 10 

The editor of the gay magazine “Optimist“ Predrag Azdejkovic stated that the Jagodina Mayor 

had first threatened him on November 7 in Pink‟s building and had then shook his arm 

vehemently. Azdejkovic and Palma were supposed to participate in the TV show “Magazin In“, 

the topic of which was diversity in Serbia on that particular evening. “As soon as he saw me, he 

got mad saying he was set up and that he didn‟t know he was going to participate in the show 

with me. He was angry because Boban Stojanovic (the President of the Queeria Center) called 

him a fool recently. He then attacked me,” Azdejkovic told the daily “Alo!”. During the debate, 

Palma mentioned the verdict against him for severe discrimination against LGBT persons. 

“Alo!” claims that Markovic said that only a bribed judge could have convicted him and that the 

verdict would be revoked on the Appellate Court. The editor and presenter of the “Magazin In” 

Sanja Marinkovic ultimately cancelled the appearance of Azdejkovic in the show. 

 

The cancellation of Azdejkovic‟s participation in the show was debated by certain media, with 

the predominant point of contention being whether there was a physical conflict between 

Markovic and Azdejkovic or not. Meanwhile, “Pink” accused Azdejkovic of wanting to take the 

opportunity of participating in the talk show for promoting the LGBT population. Pink also said 

that it was a case where LGBT organizations “abused other people by falsely pointing to non-

existing problems”. Markovic said that homosexuals were known “for striving to be in the 

limelight at any cost and since their private lives are uninteresting, they must constantly invent 

they are under attack in order to appear in the media”. However, there was no analysis of that 

incident‟s consequences, both from the aspect of the ban on hate speech, provided for by the 

Public Information Law and from that of general programming standards, under the 

Broadcasting Law. In the above described case, it is pertinent to ask if it was wise by the editors 

to invite to a talk show about diversity in Serbia a man who was only a week ago convicted for 

discrimination against LGBT people. To make matters worse, after a row between the guests, the 

editors cancelled the appearance of the representative of the discriminated group and not that of 

the person convicted of discrimination. Reducing the whole issue solely to whether the incident 

involved physical contact or not, implies that homosexuals  should not be beaten up, but it is 

perfectly acceptable to insult them, as well as that they are welcome on television only if they are 

on good terms with heterosexual guests in the same show. Furthermore, removing Azdejkovic 

from the show could be seen as the reflection of the overall situation in the Serbian media, which 

are forced to get on the right side of politicians to the extent of allowing them to even pick the 

guests in television shows. 

 

 



 11 

2. Law on Ethnic Minorities’ National Councils 

 

2.1. The National Council of Hungarians (NSM) has adopted a media strategy which should, 

according to NSM, improve the quality and professionalism of media in the Hungarian language 

in Vojvodina by the year 2016, “Dnevnik” reported. The Strategy was voted for by 21 members of 

the Council, while five were against it, with one abstaining. The majority of NSM members 

belong to the Association of Vojvodina Hungarians (SVM), while the “opposition” are the 

representatives of other Vojvodina Hungarians political parties and the Democratic Party.  The 

daily “Magyar Szó” in Hungarian language reported that the NSM Information Advisor Erzsébet 

Zita Simon had said that the Strategy was not and could not be the final document in view of the 

constantly changing general environment. NSM member Laszlo Rac Szabo said that freedom of 

media ought to be restored and since the NSM operated as a political organization, the media 

belonging to it were not free. Janos Hazy, also a NSM member, criticized the Strategy for not 

detailing the way in which the set goals would be achieved – for instance, how the necessary 

financial resources would be ensured for the round-the-clock radio and television program. The 

President of the Hungarian Hope Movement Laszlo Balint voiced dissatisfaction over what he 

called “the current balance of power on the Vojvodina Hungarians‟ political scene „being 

cemented‟” by the implementation of the strategic determinant that Hungarian political parties 

in Vojvodina should be represented in the media proportionately to their “strength and 

activities”. NSM members from the ranks of the NGO “Humentis”, close to the Democratic 

Party, criticized the content of the Media Strategy saying that it was, on one hand, utopian and 

on the other, that it gave primacy to media founded or co-founded by high officials of the SVM 

and/or NSM, at the expense of commercial media. According to Attila Czengeri, the goal of the 

NSM is to set up a centralized media network that may be politically controlled. 

 

National Councils, under the Law on Ethnic Minorities‟ National Councils, are representative 

bodies established for the purpose of realization of ethnic minorities‟ rights to self-government 

in culture, education, information and official use of language and alphabet. The councils 

represent ethnic minorities in the areas of culture, education, information in the minority 

language and official use of the language and alphabet, participate in decision-making or decide 

about issues from the aforementioned areas and establish institutions, companies and other 

organizations to operate in these areas. The Law expressly provides that national councils shall 

adopt a strategy of the development of information in the minority language, in accordance with 

the Strategy of the Republic of Serbia. The Hungarian‟s National Council (NSM) has lately 

stirred controversy with certain decisions that were branded as “unacceptable” obstruction of 



 12 

media freedom. Namely, at the proposal of the managing board, the NSM dismissed the Editor-

in-Chief of “Magyar Szó” Csaba Pressburger last July, in spite of the opposition of the majority 

of journalists of that newspaper. Pressburger was reprimanded for insufficiently covering the 

activities of the Speaker of the Vojvodina Parliament and member of the SVM Szandor Egeresi, 

as well as for the fact that “Magyar Szó” journalists had failed several times to show up at press 

conferences organized by the SVM – a political party that also has the majority in the NSM. 

Another media official was sacked as early as in September: Rudolf Mihok, the Director of the 

regional TV station in Hungarian language Pannon RTV from Subotica, co-founded by the NSM. 

The Vice-President of the NSM said on that occasion that one of the reasons for Mihok‟s 

dismissal was the interruption of the live transmission of the Hungarian national holiday 

dedicated to the founder of the Hungarian state and first Hungarian King Istvan.  The adoption 

of the controversial text of the Vojvodina Hungarians‟ Media Strategy, in the backdrop of 

dismissals in the media, whose founding rights were taken over by the NSM, have confirmed 

how problematic certain concepts are from the Law on Ethnic Minorities‟ National Councils. It 

was once again proven that the said Law had opened the door for manipulation with the 

competences entrusted to national minority councils – as the representative bodies of 

minorities, the members of which are chosen on elections – by having the councils work in the 

interest not of the ethnic community as a whole, but that of political parties that have the 

majority in the national council itself. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Serbian Parliament did not adopt any media specific 

regulations. The Draft Law on Amendments to the Law on Copyright and Related Rights has 

been in procedure since August. These Amendments also aim to harmonize the said Law with 

international treaties and EU and WTO regulations. What could be relevant for the media is the 

streamlining of the provision concerning the suspension of exclusive copyright and right to 

remuneration in cases of informing the public about current events through the media. 

According to the current provision, when informing the public through the press, radio and 

television about current affairs, it is allowed, without the author‟s permission and without 

having to pay an author‟s fee, to copy a work and communicate such work in any form, only to 

the extent corresponding to the purpose and the manner of informing about the current event in 

question. The Draft Law on Amendments to the Law on Copyright and Related Rights expressly 



 13 

stipulates that this form of suspension of exclusive copyright and right to remuneration applies 

not only to press, radio and television, but also to other media, such as online media. The Draft 

Law also provides that it is possible, without the author‟s permission and without having to pay 

an author‟s fee, to use short excerpts or recaps from newspaper articles and similar articles, 

political, religious and other speeches delivered in state authorities, religious institutions or on 

the occasion of state or religious holidays, as well as daily information and news that have the 

nature of a press report. 

 

 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF 

COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA)  

 

1.1. On November 21, 2011, the Republic Broadcasting Agency issued, in the daily newspaper 

“Borba”, a public call for tenders for the making of a software for overseeing the compliance of 

the programs of radio and television broadcasters with the Law in the course of the electoral 

campaign, as well as for the monitoring of the representation of political parties in the 

broadcasters‟ programs outside of the electoral campaign. The requirements for submitting a 

tender are tenderers registered for software manufacturing and possessing the ISO 9001 

certificate. The tender dossier that will be the basis for producing the software is yet to be 

released and the RBA will present it to the interested parties only after they submit the 

application. 

In accordance with the provisions of the Broadcasting Law, the RBA is authorized to oversee the 

work of broadcasters. It may perform monitoring on its own or by hiring third parties. The call 

for tenders for monitoring software is showing the RBA‟s intention to boost the capacities for 

independent monitoring, particularly in relation to political propaganda during the pre-electoral 

campaign and reporting related to the elections. We remind that ensuring equal representation 

without discrimination to registered political parties, coalitions and candidates during the pre-

electoral campaign is one of the basic programming standards provided for by the Broadcasting 



 14 

Law. Furthermore, under the Broadcasting Law, natural and legal persons are entitled to submit 

to the RBA complaints related to broadcasters‟ programs, if they believe that such programs are 

offending or threatening their personal or general interest. Practice has shown that the majority 

of complaints are submitted during the electoral campaign, when the participants in the 

electoral process complain, rightfully or not, against unequal treatment by certain media. The 

purchase of the proper software could facilitate the RBA‟s job to deal with a large number of 

complaints that may be expected after the call for elections, scheduled for next year. 

 

1.2. The RBA has posted on its website the letter addressed to the Government as a response 

to the report of the Anti-Corruption Council about pressures and control of the media in Serbia. 

The RBA believes that the report contains an array of untruths and insinuations against the RBA 

and the Council. The RBA‟s press release also contained detailed responses to the allegations 

concerning political influences on the work of the RBA Council, the non-transparent ownership 

structure of media, concentration of media ownership and protection of children and minors. 

The RBA emphasized that not a single decision it delivered, approving the change of ownership 

structure of any media, has been ever challenged in court, which confirms, the RBA claims, that 

these decisions were just. Concerning the protection of children and minors, the RBA invoked 

its General Binding Instructions on the Conduct of Broadcasters – the Broadcasters‟ Code of 

Conduct from 2007, part of which concerned the protection of children and youth, as well as two 

binding instructions from 2011 – the binding instructions on the conduct of broadcasters related 

to the broadcasting of reality shows and the binding instructions on the conduct of broadcasters 

related to programming content that may harm the physical, mental and moral development of 

juvenile persons. The letter refers to three occasions when TV Pink and TV Happy were warned 

for having broadcast content that could harm the physical, mental and moral development of 

children and youth, namely to TV Studio B for having, in two separate cases, made juvenile 

persons recognizable in the scope of information that could have violated that juvenile person‟s 

right or interest. 

 

One of the key objections that could be heard after Anti-Corruption Council‟s report was 

released was that it was practically pushed under the rug and ignored by most media, instead of 

triggering a public debate. Some have used this fact as an additional argument that was 

supposed to confirm the veracity of the report, namely that those who control the media are so 

powerful that they were able to render completely invisible the report of an important 

government body. The letter to the Serbian Government containing the RBA‟s response to the 

report was also more or less neglected by the media, but the fact that the RBA posted it on its 



 15 

website is good news, since it will ultimately allow the professional circles to ponder the 

arguments and information released by the Anti-Corruption Council and the RBA Council and 

to make their own conclusions. Some kind of a debate has started – maybe not to the extent 

expected after the release of the Anti-Corruption Council Report – and that is good news. The 

other good news is that, although the RBA Council rejected the claims from the report, it 

concluded its letter to the Government by saying that it would review those claims and take the 

necessary measures if irregularities were uncovered. 

 

2. REPUBLIC ELECTRONIC COMMUNICATIONS AGENCY (RATEL) 

 

2.1. On November 8, 2011, the Radio Television of Serbia (RTS) and the Republic Electronic 

Communications Agency (RATEL) proposed to the Government to adopt a conclusion that 

would write-off the debt of RTS caused by non-payment for the use of radio frequencies. The 

media and journalists‟ associations have requested from the Serbian Government to reject that 

proposal. The joint press release of ANEM, UNS, NUNS, NDNV and Local Press said that the 

Public Service Broadcasting is already relieved from paying the fee charged to commercial radio 

and television stations for broadcasting rights. Hence, the press release said, relieving the RTS 

from paying the fee for radio frequency usage would represent additional discrimination of 

commercial broadcasters and further undermine competition on the media market. Media and 

journalists‟ associations claim that writing-off the debt would violate the commitments from the 

recently adopted Media Strategy to encourage the development of the media market and create 

non-discriminatory conditions for healthy competition in the media industry, as well as to 

regulate the financing of public service broadcasting in keeping with the regulations about state 

aid control. By the time this Report was finalized, there were no reports as to whether the 

Government had made any decision about RTS‟ and RATEL‟s proposal. 

 

2.2. The public consultations about the Draft Plan on the Amendments to the Plan on 

allocation of frequencies/sites for terrestrial analog FM and TV broadcasting stations for the 

territory of Serbia ended on November 11. These amendments concern analog radio frequencies 

and, most importantly, they supplement the Allocation Plan with a new Annex 4. That Annex 

provides for the first concrete frequencies/sites for digital television broadcasting. More 

specifically, these are frequencies for 13 transmitters and two repeater stations in Belgrade, 

which are to start trial broadcasting of the digital TV signal. These transmitter sites are Avala, 

Crveni Cot, Krusevac-Goc, Loznica-Gucevo, Nis-Gorica, Novi Pazar-Sutenovacko Brdo, Ovcar, 



 16 

Priboj-Bic, Raska-Gradac, Subotica-Crveno Selo, Uzice-Zabucje, Valjevo-Pecina and Vrsac-

Vrsacki breg. The sites of the repeater stations in Belgrade are Kosutnjak and Stojcino Brdo. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

3.  THE MINISTRY OF CULTURE, MEDIA AND INFORMATION SOCIETY 

 

On November 1, 2011, the Ministry of Culture, Media and Information Society called five open 

competitions for the co-financing of projects from the area of public information. These 

competitions concern: 

 The co-financing of projects/programs in the area of information on the native language of 

ethnic Serbs living in countries of the region, namely in Hungary, Croatia, Romania, 

Macedonia, Albania, Montenegro, Bosnia-Herzegovina and Slovenia; 

 The co-financing of programming content of public media intended for informing persons 

with disabilities; 

 The co-financing of the production of programming content of broadcast public media in 

Kosovo and Metohija, relevant for the public interest; 

 The co-financing of the production and/or distribution of the programming content of 

public media in the Republic of Serbia, relevant for the public interest; 

 The co-financing of the production and/or distribution of the programming content of 

public media in the Republic of Serbia on the languages of ethnic minorities. 

 

The applications shall be accepted for the co-financing of no more than up to 80% of the value of 

the project, while the maximum amount per project shall be 1.000.000,00 dinars, except for the 

co-financing of programming content of public media intended for informing persons with 

disabilities, where the maximum amount per project will be 600.000,00. The maximum amount 

per project for the co-financing of the production of programming content of broadcast public 

media in Kosovo and Metohija, relevant for the public interest, shall be 800.000,00 dinars. 

There will also be a special restriction for applicants that have already received funds from the 

republic, provincial or local budget for some other purpose, in the same calendar year. Such 

applicants may apply for the co-financing up to 40% of the value of the project. 

 



 17 

The general criteria for evaluating the projects shall be identical for all open competitions. They 

concern the relevance of the project for the realization of the right to public information, 

contribution to the diversity of media content and pluralism of ideas and values, valid 

argumentation of the project, adequate specification of the budget, consolidated and explained 

from the standpoint of planned project activities, as well as sustainability of the project. Special 

conditions are adapted to the concrete open competitions. The total amount of funds the 

Ministry has allocated for each competition or for all competitions in total has not been 

disclosed. We remind that in the previous two years, a total of 81.5 and 96 million dinars were 

allocated, respectively. The composition of the commission that will assess the applications is 

also unknown. The call was opened until December 1. 

 

4. STATE AID CONTROL COMMISSION 

 

In the period covered by this Report, the State Aid Control Commission (SACC) posted on its 

website the Commission‟s Decision allowing state aid allocated on the basis of an open 

competition for encouraging the production of television content from the field of culture and 

information in the Serbian language and languages of ethnic minorities in the Autonomous 

Province of Vojvodina. In the concrete case, regarding the aid in the total amount of seven 

million dinars, the Commission found that all the conditions were met as provided by the Decree 

on the Rules for the Allocation of State Aid in the Area of Culture. What is especially important, 

however, is the fact that the Commission initiated the procedure and passed the decision in the 

procedure of subsequent control. Under the Law on State Aid Control, subsequent control is the 

one initiated by the Commission on the basis of its own information or information obtained 

from other sources, where there is reasonable doubt that in a particular case state aid was 

allocated/is being used/was used contrary to legal provisions. In the subsequent control 

procedure, the Commission may, under certain conditions, order the grantor of state aid to 

immediately suspend further allocation of the non-consumed amount of state aid, namely to 

take measures for the allocated amount of state aid to be repaid, along with the default interest 

prescribed by the Law. The Law on State Aid Control stipulates that the request for initiating 

subsequent control may be filed to the Commission by any person having a legal interest for 

that. The fact that subsequent control procedures are not only provided for by law, but enforced 

in practice by the Commission, have been recognized by media and journalists‟ associations and 

organizations as a mechanism for ensuring the implementation of the Media Strategy in the 

parts concerning financial aid of the state to media and state aid control, in order to avoid state 



 18 

aid to be misused for undermining competition on the media market and trading in financial 

support from the state for furthering the political interests of the current government. 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

Irini Reljin, the Assistant Minister of Culture, Media and Information Society in charge of 

telecommunications, told the daily “Politika” that the switching off of the analog signal and the 

switchover to digital TV broadcasting, scheduled for April 4 next year, would be postponed, 

whereas the preparations for digitalization would continue. Reljin said that the reasons for 

postponement were the elections, as well as major international sports competitions planned for 

next year – the European Football Championship and the Olympic Games. “We cannot start 

switching off the analog signal before it‟s all over,” she said. “A partial switchover of the digital 

TV will start in 2012, by zones, on certain parts of the territory where a test network of 15 low-

power transmitters will be set up. Our country opted for such an approach because it is 

impossible, with so many TV stations and saturration of the frequency spectrum, to 

simultaneously broadcast analog and digital signal, as it was done in some countries,” the 

Assistant Minister said. “Politika” also reported that the entire digitalization process would cost 

about 75 million euros. The bulk of that sum will be spent for setting up the digital network, 

while less money is needed for receivers in the households that will receive their program via 

terrestrial antennas. Under the agreement of the International Union for Telecommunications, 

which Serbia has signed, the last deadline for the digital switchover is June 17, 2015. The Draft 

Amendments to the Strategy for the Digital Switchover in Serbia are being finalized, providing 

for the switchover to take place in stages, as well as for test broadcasting of the digital signal, the 

daily “Danas” reported. “The equipment for that job has arrived, in the scope of the IPA program 

and we are currently in the process of reconstructing the poles, namely the transmitter sites, 

which haven‟t been refurbished for decades,” the State Secretary for the Digital Agenda in the 

Ministry of Culture, Media and Information Society Jasna Matic told “Danas”. In her words, the 

works are currently underway on 25 sites simultaneously, of which 15 sites have been designated 

for the Test Network. The works should be finished in the course of the winter. Matic added that 

the Test Network would cover between 40% and 50% of the viewers in Serbia, who would be 

able to get the test digital signal. 

 

The current Strategy for the Digital Switchover has set the deadline for the complete switchover 

to digital terrestrial broadcasting of television program in the Republic of Serbia for April 4, 



 19 

2012. In our previous monitoring reports, we have pointed to serious delays in the 

implementation of the action plan accompanying the Digitalization Strategy, which have 

inevitably led to the postponement of digitalization. The fact is that digitalization, as a complex 

and demanding task, had also been postponed in much wealthier and technically more advanced 

countries than Serbia. Actually, extremely rare are countries where this process was finished in 

the originally set time limits. In view of the above, the problem is not the postponement itself, 

but the fact that it was announced only recently, although those who manage this process must 

have been aware of this reality for quite some time. At the same time, the circumstances, 

particularly those pertaining to the occupation of the spectrum, have dramatically changed since 

the time when the current Strategy was adopted. Many stations have, in the meantime, for 

various reasons, lost their broadcasting licenses, opening up room for both the switchover in 

stages – instead of a one-day switchover throughout Serbia – and for a more serious simulcast 

(simultaneous analog and digital broadcasting), which will enable the system to be thouroughly 

tested before the final switchover. This was, to a certain extent, foreseen as a possibility by the 

current Strategy, which says that a reduced occupation of the spectrum, prior to the date of the 

complete analog switchoff, could enable the conditions for the introduction of the simulcast for 

national broadcasters on the entire territory of Serbia. The latter just happened. What is now 

extremely important is to consistently adhere to the adjusted deadlines provided for by the 

amended Strategy. It is also important to responsibly plan the digitalization costs, which will 

logically not be possible to finance entirely from the pre-accession funds of the EU, meaning 

that realistic and feasible mechanisms for covering these costs ought to be planned. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

At the presentation of the programming, structural and economic trend of the media in Serbia 

for the period July-November 2011, the Professor of the Belgrade Faculty of Political Sciences 

Miroljub Radojkovic said that an ommission in the Strategy lied in the fact that it predicted that 

the media that would remain unprivatized would include ethnic minorities‟ media and regional 

public service broadcasters. “The fear that handing the media over to ethnic minorities‟ national 

councils will mean that such media will be controlled by the political parties controlling the 

councils, is justified. The other major omission of the Strategy is the concept of establishing 

regional public service broadcasters in six cities, which will lead to a major political and electoral 

wheeling and dealing as to where these broadcasters will be based“, Radojkovic said. 



 20 

In parallel with the opinion of the experts that it is a bad idea to renounce the privatization of a 

large number of media, the media have continued to report about individual cases where 

privatization did not bring about the desired outcome. Hence, in early November, it was 

confirmed that the Privatization Agency had revoked the privatization of the Kragujevac-based 

weekly Svetlost. The Agency explained that the buyer had failed to pay the fifth instalment of the 

sales and purchase price. Svetlost was sold in May 2007 for 21 million dinars, which amounted 

back then to around 260 thousand Euros, to be paid over six years. The annual instalment was 

43.500 Euros. Svetlost‟s account has been blocked for the last 355 days due to a forced collection 

of claims in the amount of 3.7 million Euros.  The actual losses and debts of Svetlost towards the 

state, creditors and employees shall be established by the temporary representative of state 

capital, which will, in the next three months, analyse the financial situation in the newspaper 

and propose either a new privatization or a bankruptcy procedure. Meanwhile, the employees 

have been demanding, since the beginning of the year, their salaries and benefits for pension 

and disability insurances. At the same time, they continued working and Svetlost was released 

each Thursday, as usual. Even more paradoxically, the owners that have resumed with the 

publication of the newspaper have not ommitted the names of the striking employees in the 

impressum, despite the fact that they had not participated in the production of the newspaper 

content. The Kragujevac-based Svetlost, one of the oldest weeklies in Serbia, was privatized in 

2007 and sold to a consortium led by the local businessman Gvozden Jovanovic. The then 

journalists have meanwhile left and set up a new weekly – Kragujevacke novine, while the new 

content team of Svetlost went on strike over unpaid wages and ultimately ceased working early 

this year. 

 

The local television station TV Valjevo has ceased broadcasting its program in the cable SBB 

network after it sold most of its equipment in order to pay the salaries of part of the employees, 

“Privredni pregled” reported, citing sources in the station. TV Valjevo stopped airing its news 

program on January 20 and its signal became invisible on the cable network even prior to that, 

due to unpaid lease of the transmitter. TV Valjevo was privatized in February 2010, when it was 

bought for 147 thousand dinars by Slobodan Pavlovic from Urovac, near Obrenovac. Pavlovic 

also bought Radio Barajevo on that occasion. The Privatization Agency terminated the sales and 

purchase agreement with Pavlovic on March 28, due to non-compliance with contractual 

obligations. A temporary representative of capital was appointed in May. The remaining five 

employees of TV Valjevo are waiting for the bankruptcy proceedings to start. 

 



 21 

Djordjo Bojanic, the representative of public capital in the Information and Advertising Center 

“Kula”, has been dismissed from that function after the cancelled privatization. The employees 

in the IPC “Kula”, which includes Radio Kula and the local paper “Kulska komuna”, claim that 

Bojanic‟s dismissal was politically motivated. According to “Dnevnik” from Novi Sad, in the last 

two years since the privatization of IPC “Kula” was cancelled, the current account thereof was 

unblocked, the taxes and benefits paid and the salaries paid on time. The newspaper is being 

released routinely, while the radio station is on the air, as usual. Everything is going on 

normally, but the state, the trade union says, is unable to find an acceptable privatization model 

or create an environment for the commercial media to be successful. At the same time, after it 

cancelled the privatization of IPC “Kula” and returned it under state control, the government 

continues to remind us why privatization is necessary by engaging into politically motivated 

dismissals of the media managers. 

 

 

VII CONCLUSION 

 

The period covered by this Report was, on one hand, marked by the decisions of the Appellate 

Court in Belgrade, which has obviously taken the position that repeated attacks on journalists 

have shown that the hitherto penalties against the attackers – typically at the legally prescribed 

minimum or in some cases below it – have proven to be unable to realize the purpose of 

punishment. Such punishment will not deter the attackers and make them change their behavior 

or encourage others to refrain from accepting such behavior. At the same time, lax penalties are 

not an adequate social condemnation of the evil committed by the perpetrators. If the two 

decisions of the Appellate Court we have described in this Report are the harbinger of a different 

policy to be embraced by the Serbian courts in legal proceedings against the attackers of 

journalists, then the media and journalists can hope for a more energetic prosecution and 

punishing of the aforementioned attacks. On the other hand, concurrently with the verdicts of 

the Appellate Court in Belgrade, which are evidence of a growing awareness of the importance of 

freedom of expression in society – involving freedom of collecting, researching, communication 

and dissemination of ideas, information and opinions – we are witnessing a growing number of 

cases where journalists and the media are exposed to pressure due to their adherence to 

journalist codes of ethics and professional standards. Unfortunately, in an increasing number of 

cases, journalists and the media are bowing to such pressure. In the wake of the elections in 

Serbia, which are expected in the spring of next year, such pressures will probably grow. It is 



 22 

now up to journalists‟ and media associations and organizations to recognize the pressures and 

warn the public thereof and finally to support the threatened media and journalists, thus 

contributing to the protection of freedom of expression and preserving professional standards in 

Serbia. 

 


